Thursday, November 6, 2008

Raye 2008

Setelah hampir 3 thn aku berkahwin, thn ni la kali pertame aku beraye kt umah mertua. tp bg aku, raye kt kampung aku ttp best. sbb ade lemang..... lemang yg kami ank beranak bakar sendiri, gotong-royong. tu yg best tuh....

Pengalaman pertame beraye kt umah mertua....takde ape2 yg menarik....tp pg raye tu sedih la teringat kt mak n abah aku.....Bangun je tido aku terus je tepon mak aku....mintak maaf. Sedih....

Makanan plak lain sikit dr ape yg biase dihidang oleh mak n abah aku. kt umah mak mertua aku x buat lemang..... mkn ketupat, rendang n kuah kacang je......klu kt kampung aku....lemang mmg menu utama la, lauk rendang ayam dan daging..... sume buat sendiri. Pastu mak aku ade la menu istimewa dia utk jamu sedara2 yg bakal dtg lepas sembahyang raye nnt. Untuk raye ni mak aku masak spagetti tuh.... mak aku klu masakan western ni mmg champion. Carbonara lg...

Pastu klu kt kampung aku plak....x payah nk g jln umah sedara2.... tunggu je kt umah.... diorg akan dtg menyerang umah nenek aku tu lps sembahyang raye. Sedara2 akn dtg sampai la ke mlm.... Sape yg cepat dpt la merase lemang kami tu, limited. penat sikit la nk mengemas. Nenek aku ank yg tua, tu la pasal adik2, ank2 buah, cucu2 tu dtg melawat dia.... tp i wonder macammane klu nenek aku dh xde nnt...?

Kat umah mak mertua aku plak.....lepas je selesai ziarah kubur n sembahyang raye, terus berjalan ke rumah sedara2. penat berjln la plak....

Tp yg paling hepi sekali nana la.....seronok dia pakai baju kurung. Maklum la 1st time ade baju kurung. Ptg hr raye kedua aku dh bertolak balik ke Negeri Sembilan. Berbunge2 hati aku, x sabar nk jumpe mak, abah n adik2.

Kesimpulannye....beraye dgn keluarga sendiri lg best. Tp keluarga mertua pun dh jd keluarga aku gak.... Kena la biase2 kan..... Agaknye mcm ni la yg Rizal rase mase beraye kt kg aku dulu tu. 2 thn berturut2 raye kt kampung aku.... InsyaAllah thn dpn klu dizinkan tuhan, rayo kek kampong den pulak!

No comments: